Wat brengt 2015 voor de luchtvaart in Nederland?

lvinnlHet jaar 2015 is inmiddels alweer een week of drie bezig, dus hoog tijd om te kijken wat de resterende 49 weken de Nederlandse luchtvaart gaan brengen. Met (hopelijk) de afronding van de verbouwingen op Schiphol, de komst van nieuwe maatschappijen naar onze nationale luchthaven én de aflevering van de eerste Boeing 787-9 ‘Dreamliner’ aan KLM, belooft het een interessant jaar te worden.

Maar ook buiten de Haarlemmermeerpolder staat het luchtvaartnieuws niet stil: zo denkt het geplaagde Fokker in Woensdrecht weer aan uitbreiden en mag Groningen Airport Eelde een nieuwe lijndienst verwelkomen. We zetten de belangrijkste zaken voor u op een rijtje.

De Luchthaven Schiphol
panoramaterras

In 2015 wordt het Panoramaterras, door de recent in gebruik genomen lounge van British Airways, 'opgeknipt' in twee kleinere terrassen die niet meer met elkaar in verbinding staan. Foto © Wikipedia Commons.

De Luchthaven Schiphol was gedurende nagenoeg heel 2014 het decor van grootscheepse werkzaamheden. De veiligheidscontroles aan de gates werden vervangen door controleposten direct na de incheckbalies, ook wel het ‘centraal securityfilter’ genoemd. Ook de E, F en G-pieren krijgen op dit moment dergelijk centraal systeem voor overstappende reizigers én de pieren krijgen een extra verdieping om vertrekkende en aankomende reizigers -uit veiligheidsoverwegingen- beter van elkaar te scheiden. Kortom, een hele operatie die nog altijd de nodige overlast met zich meebrengt. Medio 2015 moeten de meeste werken echter afgerond zijn. Een aantal werkzaamheden gaat nog door tot in 2016, zoals de verbouwing van de KLM Crown Lounge.

In de toekomst zal het ‘cityhopper-platform’ nog uitgebreid worden met een nieuwe A-pier, maar voorlopig zal rond de zomer het verbouwingsstof op Schiphol wat gaan liggen en heeft de luchthaven zelfs een geheel nieuw aangezicht gekregen als ook het nieuwe Hilton-hotel wordt opgeleverd. Het oude hotel, dat stamt uit de jaren ’70, zal worden gesloopt.

Een nadeel voor bezoekers van het Panoramaterras is wel dat door de bouw van de nieuwe British Airways-lounge midden op de wandelpromenade, het vanaf heden niet meer mogelijk is over het gehele terras te wandelen. Het Panoramaterras is nu in feite opgeknipt in twee stukken en dientengevolge via twee apart toegangen te bereiken.

schiphol

Infographic uitgegeven door de Luchthaven Schiphol waarop de huidige werkzaamhedenuitgelegd worden. Graphic © Amsterdam Airport Schiphol.

Transavia terug bij af: verder zonder .com
In het weekend van 24 en 25 januari presenteert transavia.com haar nieuw huisstijl waarbij de naam waarschijnlijk weer veranderd wordt in Transavia, de naam die 10 jaar geleden ‘verjongd’ werd met het achtervoegsel ‘.com’. Het exclusieve groen, ooit als geste afgestaan door Freddy Heineken aan luchtvaartpionier John Block bij de start van de maatschappij, gaat niet langer domineren. Het verhaal gaat dat met name het personeel van Transavia France zich nauwelijks in hun groene uniform durfde te vertonen, waardoor het gehele ‘kleurenpalet’ van de maatschappij zal worden herzien.

transavia

In 2015 nemen we afscheid van de typische 'sigarenband' die het kleurenschema van transavia.com een kleine tien jaar gesierd heeft. Ook de naam 'transavia.com' verdwijnt en wordt weer gewoon 'Transavia', zowel in Nederland als in Frankrijk. Foto © Wikipedia Commons.

Alle toestellen, ook die van Transavia France, worden opnieuw beschilderd, advertenties worden netwerkbreed aangepast en zelfs het briefpapier krijgt de nieuwe ‘look’. Of het meer passagiers oplevert, is echter de vraag. Over nut en noodzaak geeft de directie maandag tekst en uitleg bij de presentatie van het eerste toestel op Schiphol-Oost. De vloot van de Nederlandse tak wordt in 2015 in elk geval met één Boeing 737 ingekrompen, terwijl de uitbreiding vooral in Frankrijk en andere Europese landen zal plaatsvinden. Transavia France is overigens voor 60% eigendom van Air France en voor 40% van de Nederlandse tak van Transavia.

Derde 787 ‘Dreamliner’ voor ArkeFly…
In 2014 mocht Arke haar eerste twee Boeing 787-8 ‘Dreamliners’ in ontvangst nemen. Op 4 juni 2014 werd het eerste exemplaar, de PH-TFK afgeleverd, op 11 december gevolgd door de PH-TFL. De -TFK kende een wat ongelukkige start; kort na de ingebruikname werd het toestel op Curaçao aangereden door een cateringtruck, maar liep daarbij geen noemenswaardige schade op. Niet veel later bleek dat er “iets in de motor uit positie stond”. In overleg met fabrikant Boeing is besloten om de motor te wisselen. “Dat is gebeurd op het onderhoudscentrum van TUI Airlines op Zaventem”, aldus de TUI-woordvoerder destijds. Los van deze incidentjes, vliegt de Nederlandse vakantievlieger alweer een half jaar naar volle tevredenheid met de 787. De derde en voorlopig laatste Dreamliner, de PH-TFM, wordt medio maart op Schiphol verwacht. Het toestel wordt op dit moment geassembleerd bij Boeing in Seattle.

arke787

ArkeFly vliegt inmiddels al een half jaar tot volle tevredenheid met de Dreamliner. In maart wordt het derde en voorlopig laatste exemplaar afgeleverd. Foto © Boeing.

…en eerste 787 ‘Dreamliner’ voor KLM!
Nadat we in oktober 2014 afscheid namen van de laatste KLM McDonnell Douglas MD-11, arriveert zijn opvolger in de vorm van de ‘lange’ Boeing 787-9 aankomende oktober op Schiphol. Naar het er nu naar uitziet, zal de 787 bij KLM niet alleen de routes van de MD-11 overnemen, maar zal het ook worden ingezet op routes waar nu nog een Boeing 777 vliegt. De eerste passagiersvlucht vindt plaats op 26 oktober naar Abu Dhabi en Bahrein.

De Boeing 787-9 krijgt bij KLM 294 stoelen, verdeeld over drie klassen: 30 in World Business Class, 48 in Economy Comfort en 216 in Economy. Voor de Business Class wordt er niet, zoals voor de 747’s en 777’s die recent verbouwd zijn, gekozen voor Diamond Seats, maar voor stoelen van Zodiac. Deze stoelen zijn momenteel al terug te vinden in de Boeing 777’s van Air France en worden in een ‘vissengraad-opstelling’ geplaatst, waardoor ze van het gangpad afgedraaid staan in een 1-2-1 opstelling.

In december 2011 plaatste Air France-KLM een order bij Boeing voor 25 787-9 Dreamliners met een optie op nog eens 25 toestellen. Daarnaast gaat de Frans-Nederlandse onderneming twaalf toestellen leasen bij ILFC, die bestemd zijn voor Air France. KLM krijgt de komende jaren de beschikking over 23 Dreamliners, waarvan de eerste twee eind dit jaar worden afgeleverd. Tevens heeft de KLM met motorfabrikant General Electrics een contract gesloten waarbij KLM E&M zorg gaat dragen voor Maintenance, Repair & Overhaul (MRO) van de GEnx-1B-motoren die de Boeing 787 aandrijven. Het onderhoud wordt ook aan andere luchtvaartmaatschappijen aangeboden, een dienst waarvoor het Chinese Xiamen Airlines reeds een contract heeft getekend met KLM.

klm787

De Boeing 787-9 wordt het nieuwe werkpaard van de KLM-vloot: het ziet er naar uit dat het toestel niet alleen de MD-11 vervangt, maar ook een deel van de 22 747-400's die de maatschappij nu nog heeft en de Airbus A330-200's waarvan de eerste leasecontracten binnenkort aflopen. Foto © Boeing.

Ander KLM-nieuws
Eind 2015 zal er een begin worden gemaakt met de uitfasering van zowel de Boeing 747-400 alsook een deel van de Airbus A330-vloot. Dat eerste is wellicht niet zo verrassend (de oudste 747 bij de KLM dateert immers uit 1989), het tweede wellicht wel. Toch komt het vroege afscheid niet onverwacht: de Airbus A330 werd altijd als tussenoplossing gezien tussen het uitfaseren van de Boeing 767-300ER (in 2007) en de indienstneming van de Boeing 787 (2015).

Zoals het er nu naar uitziet worden er in november en december van dit jaar drie Boeings 747-400 uitgefaseerd (de PH-BFC, -BFM en -BFO), gevolgd door de eerste drie Airbussen A330-200’s in december 2015 en januari 2016. Daar tegenover staat dat er, in aanvulling op de 787’s, twee fabrieksnieuwe Boeings 777-300ER worden afgeleverd. Ook zullen een viertal Fokker 70’s vervroegd worden vervangen door vier extra geleasede Embraer 190’s. Hiermee wordt een begin gemaakt met een ‘versimpeling’ van de vloot die op lange termijn uiteindelijk moet leiden tot vijf divisies: Embraer 190, Boeing 737, Airbus A330, Boeing 787 en Boeing 777.

Ten opzichte van nu zijn hieruit de Fokker 70, McDonnell Douglas MD-11 en Boeing 747-400 verdwenen. De Airbus A330 zal waarschijnlijk niet helemaal verdwijnen; een deel van de leasecontracten loopt nog door tot na 2020 en ook werd er recent nog een nieuwe Airbus A330-300 in ontvangst genomen. Liefhebbers van ‘de Bus’ kunnen dus de komende 5 à 10 jaar hun hart nog kunnen ophalen op Schiphol.

klma310

Overigens heeft KLM in de categorie '(medium) long haul tot 280 passagiers' nooit echt lange blijvertjes gehad. De Airbus A310 die eind jaren '80 werd besteld is niet langer dan 12 jaar dienst geweest en ook de 767 heeft de 15 jaar bij de 'Koninklijke' niet volgemaakt. Het ziet er echter naar uit dat men met de 787 een lange termijn-oplossing in huis haalt. Foto © Wikipedia Commons.

Ondertussen gaat ook in 2015 het ‘PERFORM 2020′-plan van de KLM op het gebied van het verbeteren van de productiviteit onder het personeel gewoon door. Er moet de komende vijf jaar immers 700 miljoen euro bespaard worden. Dit maakte de maatschappij bekend aan de cabinebonden nadat zij de KLM-directie fel bekritiseerden over hun handelswijze inzake aanname en doorstroom. Ook het bericht dat de organisatie van plan is om kasgeld van KLM te laten beheren door de overkoepelende Air France-KLM holding zorgde voor onrust onder het personeel. De directie zegt dit te willen doen om een betere rente te bedingen, niet om het KLM geld voor Air France gebruiken. Toch maakt de ondernemingsraad van de KLM zich hierover grote zorgen. Wat dat betreft wordt 2015 een spannend jaar voor de KLM; zullen er banen verdwijnen of kan iedereen aan de slag blijven? Bij Air France worden er de komende tijd in elk geval al circa 800 banen geschrapt, vooralsnog enkel door vrijwillig vertrek en afvloeiingsregelingen.

Wat KLM in 2015 met Martinair gaat doen blijft koffiedik kijken; zoals het er nu naar uitziet worden vanaf eind 2015 de resterende zes McDonnell Douglas MD-11’s van de maatschappij in snel tempo buiten dienst gesteld en zal het vrachtvervoer enkel nog plaats vinden met drie van KLM geleasede Boeing 747-400F’s. Maar volgens cargotopman Erik Varwijk moet de luchtvaartgroep vasthouden aan de naam Martinair, omdat die maatschappij vooral in Latijns-Amerika over kostbare landingsrechten beschikt. Toch zou een verdere inkrimping van de vrachtdivisie in 2015 en 2016 140 van de resterende 400 arbeidsplaatsen kunnen kosten.

Fokker Services vindt de weg omhoog
Goed nieuws kwam er van buiten de luchthaven Schiphol, uit Woensdrecht om precies te zijn. Fokker Services kijkt voorzichtig naar uitbreiding van het aantal opstelplaatsen op de vliegbasis. Na jaren van verliezen en ontslagen, schrijft de onderhoudstak van het voormalige Fokker sinds 2014 zwarte cijfers. Ondanks het feit dat er steeds minder Fokker-verkeersvliegtuigen rondvliegen in de wereld, is er nog altijd een markt voor ‘re-delivery’ inspecties van Fokker F50’s, 70’s en 100’s én richt het bedrijf zich nu op onderhoud van de Airbus A320 en Boeing 737. In 2014 werden een tiental tweedehandse, door British Airways aangekochte, Airbussen A320 door Fokker gereedgemaakt voor ‘re-delivery'(aflevering’) aan de Britse maatschappij en op dit moment staat een Boeing 737-800 van ArkeFly voor onderhoud in Woensdrecht. Fokker Services voert inmiddels gesprekken voor het bouwen van een extra hangaar te Woensdrecht, maar die zal er op zijn vroegst pas in 2016 staan.

Zusterbedrijf Fokker Technologies sloot begin deze maand een ‘omvangrijke overeenkomst’ voor de levering van vleugelonderdelen met de producent van de F-35 Joint Strike Fighter (JSF), Lockheed Martin. Het gaat vermoedelijk om een opdracht voor enkele honderden toestellen. Aantallen wil Fokker zelf nog niet noemen, maar dat dit een opsteker is voor het geplaagde Fokker staat vast.

f35

Fokker Technologies sleepte een grote order binnen voor het levren van vleugelonderdelen van de F-35 Joing Strike Fighter (JSF). Foto © Reuters.

Nieuwe routes vanaf Nederlandse luchthavens
Tenslotte zijn er vanaf het zomerseizoen 2015 een aantal leuke nieuwkomers te zien op de Nederlandse luchthavens: Qatar Airways gaat vanaf juni dagelijks met de Boeing 787 Dreamliner van Schiphol naar Doha vliegen, als ‘feeder’ voor haar vluchten vanaf Doha richting Azië en Oceanië. Slecht nieuws voor de KLM natuurlijk, maar een interessante nieuwe optie voor de reiziger – vooral gezien het hoge serviceniveau van maatschappijen uit het Midden-Oosten.

Verrassend was het bericht dat het Griekse Aegean Airlines vanaf 1 mei tot en met 25 september 2015 wekelijks (op vrijdag) met een Airbus A320 vanaf Groningen Airport Eelde rechtstreeks naar Corfu zal vliegen. Een retourticket is te boeken vanaf 198 euro. Voor Groningen Airport Eelde is de nieuwe, hetzij tijdelijke, lijndienst een kleine opsteker aangezien de luchthaven ondanks de recente verlenging van de startbaan een sluimerend bestaan leidt.

EasyJet gaat fors uitbreiden op Schiphol. In het voorjaar van 2015 opent de luchtvaartmaatschappij er een basis en komen er nieuwe bestemmingen bij. Er worden om te beginnen drie vliegtuigen op Schiphol gestationeerd. De luchtvaartmaatschappij verwacht volgend jaar 600.000 extra reizigers van en naar Amsterdam te vervoeren, een stijging van 16 procent. Welke nieuwe bestemmingen er komen is nog niet exact bekend, maar de uitbreiding zal naar schatting wel 120 nieuwe banen opleveren.

Goed nieuws voor easyJet is ook dat Ryanair er waarschijnlijk niet in slaagt in 2015 een toestel te stationeren op Schiphol, ondanks het feit dat dit in eerste instantie wel de bedoeling was. Er wordt nu ingezet op het jaar 2016, waarbij men ook gelijk een basis wil openen in Lelystad. De onderhandelingen hierover lopen nog met de Schiphol Groep (eigenaar van de luchthaven Lelystad, red.) en meer nieuws hieromtrent wordt in de loop van het jaar verwacht.

aegean

Een kleine opsteker voor Groningen Airport Eelde was dat Aegean Airlines in het zomerseizoen wekelijks rechtstreeks van Groningen naar Corfu gaat vliegen met een Airbus A320. Foto © Wikipedia Commons.

Vanzelfsprekend zal aviavliegwereld.nl/.be u in 2015 regelmatig achtergronden brengen bij het actuele luchtvaartnieuws. Houdt onze site dit jaar dus goed in de gaten!

    Reageer

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *