Crash legt problemen Lion Air bloot

lionairZoals zojuist bekend is geworden, is deze morgen een Boeing 737-800 van het Indonesische Lion Air bij de nadering van het vliegveld van Denpasar (Bali) in zee terechtgekomen. Als bij een wonder hebben alle (naar het schijnt) 101 inzittenden en 7 bemanningsleden het ongeval overleefd. Het vliegtuig, een nog nieuw exemplaar van amper twee maanden oud, brak in tweeën en kan naar alle waarschijnlijkheid als verloren worden beschouwd.

Het ongeval van vandaag is niet de eerste ‘runway excursion’ van een Lion Air-toestel: in de afgelopen 2,5 jaar zijn zeven andere vliegtuigen van de maatschappij bij de landing náást de baan terechtgekomen of zijn daar aan het einde van af gereden. Een aantal van deze ongevallen werd toegeschreven aan gebrek aan samenwerking in de cockpit.

In de luchtvaartwereld wordt al langere tijd veel kritiek geleverd op de Indonesische lage kosten-maatschappij. Ondanks het feit dat men met nieuwe Boeing 737’s vliegt en onlangs een order heeft geplaatst voor 234 nieuwe Airbussen, staat de maatschappij op de Europese zwarte lijst en zijn er tekenen dat het structureel fout zit met de veiligheidscultuur binnen, en het toezicht van de Indonesische overheid op de maatschappij.

Bij Lion Air vliegt ook een substantieel aantal pas afgestudeerde Nederlandse, Belgische en andere Europese piloten volgens het ‘Pay to Fly’-principe. Zij betalen de maatschappij geld om daar vlieguren op te kunnen bouwen waarna ze (meestal na een jaar) een contract naar lokale voorwaarden krijgen aangeboden. Zowel Lion Air en de vliegscholen die haar ex-studenten bij Lion Air onderbrengen, liggen regelmatig onder vuur vanwege de lage salarissen en korte rusttijden. Op piloten-fora wordt dit regelmatig omschreven als uitbuiting.

    Reageer

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *