Waar zijn de vliegtuigen van Afriqiyah?

afriqiyah

Nu de slag om Libië met de dood van Muammar Ghadaffi ten einde loopt, kan het land zich op gaan maken voor de wederopbouw. Infrastructuur, en daarmee ook een herstart van lijndiensten per vliegtuig, is daarbij van groot belang. Maar hoe staat het eigenlijk met de civiele luchtvloot in Libië?

De twee voornaamste luchtvaartmaatschappijen van het land zijn Afriqiyah Airways (in Nederland helaas vooral bekend vanwege de crash van een fabrieksnieuwe Airbus A330-200 in mei 2010, waarbij ruim 70 landgenoten omkwamen) en Libiyan Arab Airlines. Beide hebben als thuisbasis de internationale luchthaven van Tripoli. Daarnaast kent het land nog een kleinere internationale luchtvaartmaatschappij, te weten Buraq Air. Heeft de Libische luchtvloot de oorlog doorstaan?


Op de Facebookpagina van de Libische rebellen (ja, die hebben ze) zijn foto’s te zien van de ‘bevrijding’ van de internationale luchthaven van Tripoli. De foto’s laten zien dat tenminste één vliegtuig van Afriqiyah, een Airbus A300, volledig verwoest is. Daarnaast zien we dat een nieuwer vliegtuig van de maatschappij, een Airbus A320, bij de vleugelophanging sporen vertoont van een raketinslag. Ondanks dat de schade lijkt mee te vallen, zou dit vliegtuig zomaar eens total-loss verklaard kunnen worden. De vleugelophanging of ‘vleugelwortel’ is het uiterst kwetsbare punt waar de vleugels aan de romp vastzitten. De één a twee jaar oude Airbus A330’s van de maatschappij lijken de oorlog zonder schade te zijn doorgekomen.

Van Libiyan Arab Airlines, dat op termijn samengevoegd had moeten worden met Afriqiyah, is bekend dat tenminste één Airbus A300 volledig is uitgebrand (zie video hieronder). Twee Bombardier CRJ-900’s staan, zonder titels en goed verpakt, in het Duitse Hamburg en Keulen en zullen waarschijnlijk spoedig teruggaan naar Bombardier, waar de toestellen gehuurd waren.

Tenslotte is op de foto’s te zien dat tenminste één Boeing 737-800 van Buraq Air in Tripoli bivakkeert en op het eerste gezicht geen schade vertoont. Recente berichten meldden dat een 737-400 en een 737-800 van de maatschappij voorlopig zijn ondergebracht bij Lufthansa Technik in Malta.

Het is niet ongebruikelijk voor een luchtvaartmaatschappij om ten tijde van oorlog haar kostbare vloot te evacueren. KLM bracht tijdens de Tweede Wereldoorlog een aantal DC-3’s naar Londen en onderhield vanaf daar lijndiensten naar onder andere Portugal. Recenter evacueerde Middle East Airlines (MEA) uit Libanon haar luchtvloot tijdens de oorlog met Israël (2006) uit Beiroet. De toestellen werden tijdig ondergebracht te Cyprus. MEA’s vliegtuigen staan in Frankrijk geregistreerd, hetgeen evacuatie doorgaans iets versoepelt. Omdat de vliegtuigen van Afriqiyah in Libië geregistreerd staan, zullen niet veel landen hebben staan springen om ze te herbergen.

De restanten van wat eens een Airbus A300 was. Het toestel, naar verluid met registratie 5A-IAY, heeft het oorlogsgeweld niet overleefd.

    Reageer

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.