Crashcursus crashen met British Airways

Mocht u lid zijn van British Airways‘ Executive Club frequent flyer-programma en al die gratis business class-upgrades, flessen wijn en zakagenda’s beu zijn, dan biedt de maatschappij nu een wel heel bijzondere mogelijkheid om uw miles in te wisselen. Tegen bijbetaling van 125 pond (ongeveer 145 euro) krijgt u een dag lang training in hoe u een vliegtuigcrash of noodlanding kunt overleven. Alhoewel het natuurlijk enigszins frappant is dat nota bene een gerenommeerde luchtvaartmaatschappij dergelijke cursus aanbiedt, is het volgens BA wel degelijk nuttig: ‘mensen die nadenken over wat ze doen, staan in het geval van een noodlanding als eerste buiten’, aldus instructeur Geof Fearon.

Benieuwd naar wat uw tijdens de training allemaal voor die kiezen krijgt? De auteur des dezes had enige tijd geleden de eer om een gelijkaardige cursus te ondergaan bij de KLM op Schiphol-Oost, waar op dat moment nieuw cabinepersoneel werd opgeleid om een evacuatie van een vliegtuig in geval van nood zo voorspoedig mogelijk te laten verlopen.

De cursus die British Airways biedt verschilt weinig van de training die nieuw cabinepersoneel krijgt. Er worden dan ook dezelfde faciliteiten gebruikt en de inhoud stemt ook redelijk overeen. Dus voor een ieder die eens wil weten hoe het is om van ‘die glijbaan’ (de emergency slide) te gaan zonder dit in ‘het echt’ mee te hoeven maken: dit is uw kans!

De training bij BA werd vijf jaar geleden in het leven geroepen op verzoek van oliegigant BP. Het concern is actief in afgelegen gebieden, onder meer in Afrika, waar de vliegveiligheid en infrastructuur soms te wensen overlaat. Om die reden vond BP het verstandig om haar personeel op een aanvullende ‘veiligheidscursus’ te sturen.

Uw hoofdredacteur had enige tijd geleden de eer een dagje mee te mogen draaien met de opleiding van nieuw cabinepersoneel bij de KLM. Hun training is min of meer gelijk aan de cursus die u bij British Airways kunt volgen. Ook hier wordt een bewegende 'cabinesimulator' gebruikt. Deze draagt de naam 'Blauwe Reiger'. Daarnaast is er in het trainingscomplex nog een statische simulator aanwezig, met de twijfelachtige naam 'Pechvogeltje'.

Tijdens de workshop krijgt met training in een bewegende simulator waarbij een noodlanding wordt gesimuleerd. Hierbij vult de ‘cabine’ zich met rook en moeten de cursisten deze middels de glijbaan verlaten. Daarnaast wordt uitgelegd hoe men de (toch best wel zware) nooduitgang opent en mag men, voor één keer, het zwemvest uit de verpakking halen en opblazen.

Een noodlottige ‘vlucht’

De training die aviavliegwereld.nl/.be bij de KLM mocht bijwonen vond plaats in de cabinesimulator. Na een korte vlucht van vijf minuten sloeg het noodlot toe. Het ‘toestel’ verloor motorvermogen en de verlichting viel uit. Tot overmaat van ramp vulde de cabine zich ook nog eens met rook (soms heb je van die dagen…) en kwamen de zuurstofmaskers naar beneden.

Hierbij leert het nieuwe cabinepersoneel hoe zij in dergelijke situatie moet handelen. Eén van de verslaggevers had op verzoek van de instructeur plaats genomen op het toilet – in de hoop dat de aspirant-stewards en -stewardessen deze zouden controleren op eventueel bewusteloze passagiers (wat helaas niet gebeurde, waardoor onze collega de rest van de oefening ‘dood’ in het kleinste kamertje doorbracht).

Na een gelukkig geslaagde noodlanding mochten de INI’s (initials, cabinepersoneel in opleiding) laten zien dat ze een vliegtuig binnen de wettelijk gestelde twee minuten kunnen evacueren. Dat betekent: zo snel mogelijk alle passagiers van de glijbaan af loodsen. Op dat soort momenten kom je tot de ontdekking dat een vliegtuig ‘best wel’ hoog op z’n wielen staat en dat de grond een heel eind onder je ligt.

Is zo’n cursus dan nuttig en loont het om uw frequent flyer miles en/of geld er aan te besteden? Ja en nee. Er is natuurlijk altijd dat stemmetje in uw hoofd dat zal blijven zeggen dat het niet echt is. U zult, in tegenstelling tot een echte noodsituatie, hoogstwaarschijnlijk niet in paniek raken en de evacuatie middels de glijbaan misschien zelfs wel als ‘leuk’ beschouwen. Wat u echter leert is altijd meegenomen in het onwaarschijnlijke geval dat u een noodlanding mee zult maken. Of u in zo’n situatie de helderheid van geest zult hebben om de training nog eens rustig te overdenken, is natuurlijk weer een heel ander verhaal. Enfin, British Airways garandeert u wel een enerverende dag!

Wat normaal gesproken niet mag, mag tijdens de 'how to survive a plane crash'-cursus van British Airways voor één keertje wél: uw zwemvest in de cabine opblazen.

    Reageer

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.