Ryanair overweegt nog steeds C919

Bij de bekendmaking van haar halfjaarcijfers liet de Ierse prijsvechter Ryanair nogmaals doorschemeren potentie te zien in de C919 van de Chinese vliegtuigbouwer Comac. Tijdens de luchtvaartsalon van Le Bourget in Parijs tekende de luchtvaartmaatschappij een memorandum of understand (MoU) met Comac om in gesprek te gaan over de levering van de 200-zitter.

Ryanair, dat vanaf 2018 haar ‘oudste’ Boeing 737-800’s wil gaan vervangen, heeft noch met huisleverancier Boeing, noch met concurrent Airbus overeenstemming weten te bereiken over de levering van nieuwe vliegtuigen. Om die reden betrekt Ryanair nu de Chinese vliegtuigbouwer in het onderhandelingsproces. ‘We geloven dat de C919 een goed alternatief is voor het duopolie dat Boeing en Airbus nu hebben. Meer concurrentie zal er voor zorgen dat luchtvaartmaatschappijen meer keuze hebben en vliegtuigen voor een lagere prijs kunnen aanschaffen’.

De Ierse maatschappij is van mening dat het voordelig kan zijn met twee verschillende vliegtuigtypen te vliegen, wanneer de eigenschappen van de 737 overtroffen kunnen worden. Maar wat we natuurlijk allemaal al weten is dat dit waarschijnlijk de Ryanair-manier is om Boeing onder druk te zetten om zodoende hoge kortingen te krijgen op een nieuwe lading 737’s.

De halfjaarcijfers van Ryanair stonden overigens sterk onder druk door de hoge olieprijs. De brandstofkosten stegen met 49% tot 427 miljoen euro. Desalniettemin bedroeg de operationele winst nog 170 miljoen euro.

Wat denkt u van de plannen van Ryanair om in zee te gaan met de Chinese vliegtuigbouwer Comac? Is er echte interesse of is het slechts een manier om Boeing onder druk te zetten?

    Reageer

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.