American vernieuwt vloot grondig

Toevallig schreven we eerder deze week nog over het feit dat American Airlines een aantal van haar eigen 737’s heeft verkocht aan leasemaatschappij AerCap om ze vervolgens terug te huren. De digitale inkt was nog niet opgedroogd of de maatschappij maakte een enorme order bekend voor maar liefst 465 toestellen. Zowel Boeing als Airbus mogen zich mengen in het feestgedruis, daar de order 200 737’s en 260 A320’s omvat. Tevens heeft American nog eens 460 opties (aankooprechten) openstaan bij beide vliegtuigbouwers.

American is met Boeing overeen gekomen dat 100 van de 200 737’s voorzien moeten worden van een nieuwe generatie motoren. Deze ‘nieuwe’ 737 bestaat officieel nog niet, maar American is alvast wel ‘launch costumer’. De 737’s en A320’s moeten op niet al te lange termijn de McDonnell-Douglas MD-80’s, Boeing 757’s en 767-200’s vervangen. Tevens mag de maatschappij de bestelling voor de 260 A320’s naar wens veranderen in zowel de A319 alsook de A321. Maar waarom kiest American voor twee nagenoeg even grote toestellen van verschillende fabrikanten?

Zoals ook onze Amerikaanse collega The Cranky Flier schreef, is de kans aannemelijk dat American zelf ook nog geen concrete plannen voor ogen heeft met betrekking tot de nieuwe vlootsamenstelling. Het ligt voor de  hand dat de maatschappij simpelweg Boeing en Airbus tegen elkaar heeft uitgespeeld om vervolgens de goedkoopste deal in de wacht te slepen. Daarnaast is het aantal nieuw bestelde vliegtuigen (465 exclusief de opties) veel groter dan het aantal vliegtuigen dat de maatschappij wil gaan vervangen (299 totaal).

Het zou dus kunnen zijn dat American met de nieuwe ‘new engine’ 737 een aantal van de 154 huidige 737-800’s wil gaan vervangen, maar waarom worden deze dan op dit moment van een nieuw interieur voorzien? Het blijft allemaal nogal koffiedik kijken en het lijkt erop dat de AMR Corporation, American’s moederbedrijf, het zelf ook allemaal nog niet precies weet.

Feit is wel dat de maatschappij voldoende keuzevrijheid heeft bedongen om qua 737 te kunnen kiezen voor zowel de -700, -800 alsook -900ER-variant, en bij Airbus een mix mag samenstellen van zowel de A319, A320 alsook A321. Dat neemt niet weg dat de 737 en A320-serie in feite elkaars concurrent zijn. Zoals we al eerder schreven in een artikel over vlootstandaardisatie brengt het vliegen met (veel) verschillende vliegtuigtypes hogere onderhouds- en opleidingskosten met zich mee. Wellicht is American in dat geval nog steeds goedkoper uit dan wanneer het door blijft vliegen met kerosine slurpende MD-80’s, maar logisch is het allemaal niet.

Wat echter wel als een paal boven water staat, is dat de aanschaf van nieuwe vliegtuigen zowel goed is voor de Amerikaanse alsook de Europese economie. Dat American de eerste paar honderd vliegtuigen heeft gefinancierd met krediet dat het heeft gekregen van beide vliegtuigbouwers laten we dan maar even buiten beschouwing…

Wat is uw mening over deze reusachtige order? Waarom kiest American voor zowel Boeing als Airbus? Laat het ons weten in de reacties hieronder!

    Reageer

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.