KLM’s zomerdienstregeling 2012, mét A330-300

Deze week zijn er enkele details naar buiten gesijpeld over KLM’s zomerdienstregeling voor het jaar 2012 (geldig van 25 maart tot 24 oktober). In deze periode zal de KLM 3 van de 4 nieuw bestelde Airbus A330-300’s in gebruik nemen en enkele routes van de passagiersdivisie van Martinair overnemen, welke per 1 november van dit jaar ophoudt te bestaan.

De eerste A330-300 zal in maart 2012 afgeleverd worden en zal dan gefaseerd in dienst worden genomen – als eerste op de route naar Lagos (Nigeria), gevolgd door Washington Dulles en Accra (Ghana). De McDonnell-Douglas MD-11-toestellen, die recentelijk voorzien zijn van een geheel nieuw interieur en in flight entertainment-systeem (IFE), blijven ook tijdens het zomerseizoen van 2012 gehandhaafd binnen de vloot, al worden ze op enkele routes vervangen door de Boeing 777/Airbus A330. Enkele bestaande MD-11-vluchten worden echter in frequentie opgevoerd.

De vluchten naar Accra, waarop de Airbus A330-300 geïntroduceerd wordt, worden tot 28 april 2012 nog bediend door de MD-11, waarna de A330-300 het stokje overneemt. De route naar Lagos wordt in eerste instantie nog bediend door een A330-200, maar vanaf 21 april wordt die iets grotere -300 op deze route ingezet. Hetzelfde geldt voor de vluchten naar Washington Dulles, waar de -200-serie per 1 juni wordt vervangen door de nieuwe -300-serie.

Met het oog op het wegvallen van Martinair op de Caraïbische bestemmingen blijft de winterfrequentie van vijf vluchten per week op Aruba en Bonaire gehandhaafd. De vluchten worden uitgevoerd met de McDonnell-Douglas MD-11, waarvan de KLM overigens de enige maatschappij ter wereld is die dit toestel nog steeds inzet voor passagiersvervoer. De geplande uit dienstnemining van dit type staat nu gepland voor ten vroegste 2014.

Op de route Amsterdam-Kilimanjaro-Dar es Salaam wordt de MD-11 (285 passagiers), die deze lijn nu nog afwisselend vliegt met de Boeing 777-200ER (318 passagiers), vanaf 25 maart vervangen door de iets kleinere A330-200 (243 passagiers). De frequentie wordt echter per 1 juni opgevoerd van vijf naar zes maal per week. De grootste stijging van het aantal wekelijkse vluchten vindt plaats op de lijndienst Amsterdam-Sao Paulo. In plaats van vier maal per week wordt deze vlucht nu dagelijks aangeboden. Het vliegtuigtype, de Boeing 777-300ER, blijft ongewijzigd.

Het einde van een tijdperk: vanaf 1 november stopt Martinair na 53 jaar met het passagiersvervoer. KLM neemt enkele rendabele lijndiensten (Miami, Havana, Punta Cana) over van Martin Schröder's geesteskind, dat zich na die datum uitsluitend gaat bezighouden met vrachtvervoer.

Plannen van de KLM om de MD-11 op de lijn Amsterdam-Vancouver te vervangen door de Airbus A330-200 zijn voorlopig geannuleerd.

Martinair-bestemming Miami zal door de KLM in frequentie worden opgevoerd van vier naar vijf vluchten per week, terwijl Havana (eveneens een Martinair-bestemming) drie maal per week zal worden aangedaan met een MD-11. Hieruit valt af te leiden dat de ‘tri-holer’ op enkele traditionele lijnen wordt weggehaald om een aantal voormalige Martinair-vluchten (Boeing 767-300ER) over te nemen.

Tenslotte vinden er nog enkele kleine capaciteits- en frequentiewijzigingen plaats op vluchten waarop de Boeing 747 wordt ingezet: op enkele lijnen wordt een full pax 747-400 vervangen door een 747-400 combi, terwijl op andere lijnen het omgekeerde plaatsvindt.

ArkeFly

Het wegvallen van Martinair legt ook ArkeFly geen windeieren. De vakantievlieger van TUI Nederland voorziet een toename van het aantal passagiers en heeft hierop geanticipeerd door de lease van twee Boeing 767-300ER’s, de PH-AHQ en PH-AHX, te verlengen tot medio 2014. In eerste instantie zouden deze toestellen, die in feite begin dit jaar al vervangen zijn door nieuwere 767’s, eind dit jaar de vloot verlaten.

Onlangs besloot de maatschappij echter de PH-AHQ te houden als ‘back up’-vliegtuig, maar nu mag ook de -AHX nog tot 2014 blijven. ArkeFly denkt momenteel nog na over het al dan niet uitrusten van de PH-AHQ met winglets. De PH-AHY heeft de vloot inmiddels verlaten en vliegt nu in Thailand bij Business Air. Met deze mutaties komt het aantal 767’s in de ArkeFly-vloot op vier, een vijfde zal binnenkort volgen. Daarnaast zal zeer binnenkort eveneens een vijfde Boeing 737-800 aan de vloot toegevoegd worden, een vier jaar oud exemplaar, afkomstig van AMC Egypt.

    Reageer

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.