De bijzondere strategie van Allegiant Air

Veel Europeanen zal de naam Allegiant Air niet zoveel zeggen. Toch is deze Amerikaanse ‘vakantievlieger’ uiterst succesvol. De maatschappij mag winst na winst bijschrijven in de jaarboeken en heeft van alle luchtvaartmaatschappijen in de Verenigde Staten de laagste operationele kosten per beschikbare stoelmijl (CASM). Allegiant vliegt met een vloot stokoude McDonnell-Douglas MD-80’s van regionale Amerikaanse luchthavens naar de grotere vakantiebestemmingen voor de middenklasse, zoals Las Vegas en Orlando. De MD-80’s verstoken onnoemelijk veel brandstof in vergelijking met de veel modernere Boeing 737NG en Airbus A320, maar vanwege de lage aanschafprijs van de vaak tweede- of derdehands toestellen is de MD-80 Allegiant’s werkpaard bij uitstek. De gemiddelde aankoopprijs van de Allegiant Air MD-80’s bedraagt slechts vier miljoen dollar.

Vandaag neemt de maatschappij echter haar eerste relatief nieuwe en dus dure Boeing 757 in dienst voor de langere en drukkere routes. Daarmee breekt het eigenlijk met haar eigen strategie. Op termijn hoopt Allegiant met de 757 naar Hawaii te kunnen vliegen – de maatschappij wacht hiervoor nog op goedkeuring van de FAA. In een paper dat ik in het kader van mijn opleiding schreef neem ik de strategie van Allegiant Air nader onder de loep en probeer uiteen te zetten waarom de maatschappij ondanks de recente crisis altijd winstgevend is gebleven ondanks de kerosine-slurpende vloot MD-80’s.

U kunt het paper hier downloaden!

    Reageer

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.