Starting an Airline for Dummies II: Leasing

Het ligt voor de hand dat het kopen van een vliegtuig, of dat nu een tweedehands Fokker 100 of een nieuwe Boeing 777 is, niet over één dag ijs gaat. Immers, de prijzen van luchtvaartuigen liggen in de tientallen, zoniet honderden, miljoenen euro’s. Ter illustratie: de kleinste telg uit de Boeing 737-serie, de 737-600, had in 2007 een ‘vanaf’-prijs van 50 miljoen dollar. Om die reden zijn er weinig luchtvaartmaatschappijen die uit eigen buidel nieuwe toestellen kunnen financieren. Voor de meeste maatschappijen zou de aankoop van één of twee kisten nog wel te doen zijn, maar zulke kleine aantallen zijn niet rendabel en leveren bovendien zelden (kwantum)korting op bij de fabrikant. Om maatschappijen toch in staat te stellen de vloot uit te breiden, zijn er diverse mogelijkheden om aan (nieuwe) vliegtuigen te geraken en deze te financieren (‘aircraft finance’).

Zo treden veel banken, maar ook bedrijven zoals ILFC en GECAS, op als ‘lessor’, waarbij deze lessor het vliegtuig koopt en least aan de luchtvaartmaatschappij; de ‘lessee’. Het leasen van vliegtuigen is op dit moment de meest gebruikte manier voor luchtvaartbedrijven om aan vliegtuigen te komen. Het is niet alleen de meest goedkope optie, maar brengt ook de minste financiële risico’s met zich mee.

Mocht een luchtvaartmaatschappij een vliegtuig in eigen bezit willen hebben, dan zal het direct gekocht moeten worden bij de fabrikant. Hiervoor kan een bedrijf een lening aanvragen bij een bank. Dit werkt nagenoeg hetzelfde als de bekende hypotheek bij het kopen van een huis. In de luchtvaartwereld wordt dergelijke lening ‘secured lending’ genoemd. Na het betalen van een voorschot wordt het aan te kopen vliegtuig in onderpand aan de bank gegeven, en net als bij een hypotheek op een huis kan de interest over de lening van de belasting af worden getrokken.

De tweede en meest gebruikte manier om een vliegtuig aan de vloot toe te voegen is het zogenaamde ‘leasen’. In de luchtvaart kent men de volgende leasevormen:

  • operating lease (waaronder wet lease, damp lease, moist lease, dry lease)
  • financial lease

De eerste en veelvuldig toegepaste manier van luchtvaartuigen leasen van een andere maatschappij is de wet lease. Hierbij worden één of meerdere toestellen op tijdelijke basis (dit kan een maand zijn, maar ook een periode tot twee jaar of langer. Wanneer de periode korter is dan één maand spreekt men vaak van een ad-hoc charter) van de ene luchtvaartmaatschappij aan de andere uitgeleend. Hierbij worden bemanning, onderhoud en verzekering meestal meegeleverd. Mocht dit het geval zijn, dan spreekt men van een ACMI-lease; een lease van Aircraft, Crew, Maintenance en Insurance. De lessee is verantwoordelijk voor alle operationele kosten en vluchten met het toestel worden uitgevoerd onder het vluchtnummer van de lessee. Het toestel blijft echter op Air Operator Certificate van de lessor staan.

Op deze manier kan een wet lease constructie gebruikt worden door luchtvaartmaatschappijen die in bepaalde landen een vliegverbod opgelegd hebben gekregen. Omdat het toestel officieel niet op naam staat van de lessee, kan het verbod omzeild worden. Variaties op de wet lease zijn de damp lease en de moist lease. Bij een zogenaamde damp lease levert de lessor het vliegtuig, het onderhoud en de verzekering (AMI), maar geen bemanning. Bij een moist lease levert de lessor enkele bemanningsleden, maar geen hele crew. In Nederland wordt dit gedurende het zomerseizoen voornamelijk toegepast door charter- en vakantievliegers. Wanneer zij bij capaciteitsgebrek extra toestellen uit het buitenland inhuren  -vaak van hetzelfde type als zij zelf opereren-, wordt de cockpitbemanning van de lessor gehuurd, maar zorgt de lessee zelf voor het cabinepersoneel.

Dry lease wordt meestal toegepast als leasevorm tussen een bank of gespecialiseerd leasebedrijf en een luchtvaartmaatschappij. De leasetermijn ligt hierbij tussen de twee en vijfentwintig jaar of langer, maar gemiddeld zo rond de 7 à 12 jaar. Bij dry leasing wordt het vliegtuig op het AOC van de lessee gezet en wordt het toestel ingeschreven in het nationale luchtvaartregister van het land waarin de lessee ingeschreven staat.

De PH-TFB is een Boeing 737-800 die in maart 2009 gekocht werd door TUI Aviation GmbH en middels een operating lease werd ondergebracht bij ArkeFly. In december 2009 werd het toestel echter verkocht aan Afex Leasing LLC te Wilmington (VS). Het ligt voor de hand dat er hier sprake is geweest van een sale and leaseback-constructie, waarna TUI Aviation het toestel heeft 'ge-subleased' aan ArkeFly.

Al deze vormen van leasing worden samengevat onder de noemer operating lease. Operating leasing is een ideale oplossing voor net opgestarte luchtvaartmaatschappijen (zgn. start ups), maatschappijen die direct behoefte hebben aan vlootuitbreiding en bedrijven die op het moment van de gewenste capaciteitstoename niet kredietwaardig genoeg zijn om middels secured lending een vliegtuig te financieren.

Financial lease, ook wel capital lease genoemd, geeft de lessee de mogelijkheid het toestel aan het einde van de leaseperiode te kopen. Daarvoor moet inmiddels wel meer dan 90% van de marktwaarde van het vliegtuig aan leasegelden zijn betaald en moet het toestel eveneens over 75% van zijn economische levensduur zijn. Het is dus niet vreemd dat dergelijke toestellen aan het einde van hun leaseperiode door de maatschappij alsnog verkocht worden en een ‘tweede leven’ beginnen in bijvoorbeeld Afrika. In het geval van financial lease komt het vliegtuig zowel op het AOC als op de balans van de lessee te staan en wordt het technisch gezien ‘eigendom’ van de lessee. Net als bij het aankopen van een vliegtuig, kan deze vorm van leasing het beste vergeleken worden met de hypotheek op een huis, alleen hoeft er in dit geval geen voorschot betaald te worden.

Een laatste, minder gebruikte, vorm van vliegtuigleasing is sale and leaseback. Hierbij verkoopt de luchtvaartmaatschappij haar vliegtuig, en least het daarna voor een vast bedrag per periode van de koper.

Zie ook: Starting an Airline for Dummies I: het AOC.

    1. Raikel Dorand’s avatar

      Zeer geachte Heer / Mevrouw,

      Middels dit mail wil ik U vriendelijk vragen over mogelijke wet lease voor een Boeing 767-300ER, 3 klasse.

      Het gaat om een nieuwe bedrijf die bevestigd zal worden in Nederland. Namens Diamonds Aviation Group B.V.

      Mocht U nog vragen hebben om een desbetreffende offerte te maken omtrent onze aanvraag, kunt U deze ter alle tijden doen via onze e-mail.

      Met vriendelijke groet,

      Raikel G. Dorand
      CEO
      Diamonds Aviation Group B.V.

      Beantwoorden

    Reageer

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.