Ondertussen in Parijs…

Op de Parijse luchthaven Le Bourget is al enkele dagen de Paris Air Show, de grootste luchtvaartsalon ter wereld, aan de gang. Samen met de Britse Farnborough Air Show (die volgend jaar weer gehouden wordt) is ‘Le Bourget’ dé gelegenheid waarop luchtvaartmaatschappijen grote orders kunnen plaatsen bij de aanwezige vliegtuigbouwers.

Traditiegetrouw is het vooral Airbus dat Parijs verlaat met de meeste orders, terwijl Boeing meestal bovenliggende partij is op Farnborough. Ook dit jaar heeft het er alle schijn van dat Airbus als ‘grote winnaar’ uit de bus gaat komen (730 orders en opties), maar ook Boeing (111 orders en opties), Embraer en andere fabrikanten boeren niet slecht, ondanks de economische crisis.

De bedoeling van dit artikel is niet om een overzicht te geven van alle geplaatste orders op Le Bourget. Daarvoor verwijzen we u met alle plezier door naar onze collega’s van flightlevel.be, die een gedetailleerd overzicht bijhouden met het aantal orders per dag en per luchtvaartmaatschappij. In dit artikel zullen we de belangrijkste ‘highlights’ van de beurs toelichten.

Airbus zet Boeing onder druk met Airbus A320neo

Sinds het begin van de beurs heeft Airbus maar liefst 667 orders en opties voor de A320neo in de orderboeken bij mogen schrijven. De A320neo is een geüpgrade versie van de Airbus A320 met nieuwe motoren en nieuwe winglets. Deze moeten leiden tot een brandstofbesparing van 15% en een extra vliegbereik van 500 nautische mijlen. Met een order van 200 exemplaren van de Maleisische low cost carrier AirAsia en een groot aantal kleinere bestellingen van andere luchtvaartmaatschappijen, is de A320neo het verkoopsucces van Le Bourget 2011. Daarmee komt Boeing steeds meer onder druk te staan vaart te maken met het ontwikkelen van een opvolger van de inmiddels alweer bijna 15 jaar oude Boeing 737NG.

Tony Fernandes, de excentrieke CEO van Air Asia, liet in een verklaring op Le Bourget weten dat de aanschaf van 200 Airbus A320neo's de toekomst van de onderneming veilig stelt.

Niet alleen de populariteit van de A320neo moet Boeing zorgen baren, ook het feit dat de Ierse prijsvechter Ryanair tijdens Le Bourget bekend maakte erg geïnteresseerd te zijn in de Chinese C919 van Comac, moet voor Boeing een signaal zijn dat het vaart moet maken met de opvolging of verdere verbetering van de 737. Ryanair, dat nu met 272 Boeing 737-800’s vliegt, liet in Parijs weten dat het Comac gaat ondersteunen in de verdere ontwikkeling van de C919. ‘Alhoewel het basismodel eigenlijk te klein is voor Ryanair, zijn wij uiterst geïnteresseerd in een verlengde C919 die plaats biedt aan ongeveer 200 passagiers’, aldus Ryanair-baas O’Leary. ‘Wij zijn niet geïnteresseerd in enkele exemplaren. Wanneer we besluiten de C919 te bestellen, zullen het er gelijk enkele honderden zijn’.

Nu staat Michael O’Leary vooral bekend om zijn ongenuanceerde uitspraken en publiciteitsstunts, dus in hoeverre zijn intenties om de C919 te bestellen serieus zijn, is nog maar de vraag. Volgens analysten is het vooral een poging om Boeing onder druk te zetten. De Ierse maatschappij neemt nog 30 nieuwe 737’s in ontvangst tot en met begin 2012, maar verdere orders zijn nog niet geplaatst. O’Leary wist met zowel Boeing als Airbus geen overeenstemming te bereiken, terwijl de maatschappij voorziet vanaf medio 2017 weer nieuwe toestellen nodig te hebben.

Dat SAS besloot haar in Kopenhagen gestationeerde 737’s te vervangen door 30 A320neo’s is misschien wel een teken aan de wand. Desalniettemin wist Boeing nog 737’s te slijten aan onder andere Malaysia Airlines, Norwegian, UTAir uit Rusland en MIAT Mongolian Airlines. Laatstgenoemde bestelde overigens ook één Boeing 767-300ER, waardoor het einde van de 767-productielijn voor civiele inzet weer voor even uitgesteld is (de passagiersversie van de 767-300ER wordt ook alweer sinds 1988 geproduceerd).

Ryanair-baas O'Leary liet weten erg geïnteresseerd te zijn in de Comac C919 als mogelijke opvolger van de Boeing 737-800 bij de Ierse prijsvechter. Comac is tevens ontwikkelaar van de ARJ21, een toestel dat doorontwikkeld is uit de Douglas DC-9.

Verkoop Boeing 747-8I komt (eindelijk) op gang

Daarnaast nog opvallend nieuws omtrent de Boeing 747-8I, de opvolger van de 747-400. Het aantal orders voor dit type vliegtuig bleven erg achter bij Boeing’s verwachtingen, maar in Parijs mocht de Amerikaanse vliegtuigbouwer uiteindelijk toch 17 nieuwe bestellingen noteren van twee verschillende klanten. Eén klant bestelde twee exemplaren en een tweede klant 15. Dat is daarmee de grootste order na de 20 stuks die Lufthansa enkele jaren geleden bestelde. De naam van de maatschappij die met de 15 747’s gaat vliegen is niet bekend gemaakt. De kans dat het ‘onze eigen’ KLM is, is echter zeer gering, omdat die deze maand samen met Air France waarschijnlijk gaat kiezen tussen de Airbus A350 en Boeing 787. Maar niets is onmogelijk natuurlijk…

Verdere gegadigden zouden Virgin Atlantic, Cathay Pacific, Singapore Airlines, China Airlines en South African Airways kunnen zijn. Tevens bestelde Air China (dus niet China Airlines, dat uit Taiwan afkomstig is) vijf 747-8I’s, maar die order moet nog goedgekeurd worden door Chinese overheid. Wanneer dat gedaan is, zal het aantal openstaande orders voor de 747-8I opgelopen zijn tot 50.

Speculeert u mee in de reacties hieronder? Gaat Ryanair Boeing inwisselen voor het Chinese Comac met haar C919? Welke maatschappij bestelde er 15 747-8I’s? Wordt de Airbus A320neo de nagel aan de doodskist van de Boeing 737? We zijn benieuwd naar uw mening!

    Reageer

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.