Personeel boos om vluchtnummers UAL93 en 175

United Airlines heeft zich deze week de woede van het eigen personeel op de hals gehaald. Door een, naar het schijnt, computerfout werden de nummers UAL93 en UAL175 opnieuw in gebruik genomen. Deze twee vluchten waren op 11 september 2001 betrokken bij de grootschalige aanslagen op de Verenigde Staten. United 175 boorde zich in de zuidelijke toren van het World Trade Center en United 93 stortte neer op een veld in Pennsylvania. Personeel van United was er van overtuigd dat het om een bewuste beslissing ging de nummers weer in gebruik te nemen, United wijdt de toekenning van de nummers aan een fout in het computersysteem.

Medio vorige week is United van start gegaan met de integratie van Continental Airlines (waarmee het in september 2010 gefuseerd is) in de nieuwe fusiemaatschappij die de naam United zal dragen. Als gevolg hiervan werden de vluchten en bijbehorende vluchtnummers omgezet van Continental naar United. Dit had als onbedoeld resultaat dat Continental 93 en 175 bijbehorende United vluchtnummers kregen.

Dit leidde tot nogal wat roering binnen het personeel van de maatschappij. De Amerikaanse Association of Flight Attendants-CWA heeft laten weten dat dit ‘een verschrikkelijke misstap’ is. De Air Line Pilots Association (ALPA) deed daar nog een schepje bovenop: ‘de maatschappij toont hiermee haar ongevoeligheid en disrespect naar de nabestaanden van de aanslagen van 11 september 2001’. United liet daarop weten dat het opnieuw introduceren van de vluchtnummers nooit de bedoeling is geweest en heeft inmiddels haar excuses aangeboden.

Het is in de luchtvaartindustrie ‘gebruikelijk’ om het vluchtnummer van een verongelukte vlucht zo snel mogelijk buiten gebruik te stellen. Zo draagt Air France-vlucht AF447 van Rio de Janeiro naar Parijs, die twee jaar geleden neerstortte in de Atlantische Oceaan, nu vluchtnummer AF445. Eén van de weinige uitzonderingen op deze ongeschreven regel is Turkish Airlines-vlucht TK1951, die, eveens twee jaar gelden, vlak bij Amsterdam neerstortte. Dit vluchtnummer wordt nog steeds gebruikt.

    Reageer

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.