Publicatie: ‘Nuts about Cultural Change’

De luchtvaartwereld is uiterst dynamisch en fragiel. Vooral de laatste jaren vindt er, onder invloed van de moeilijke financiële positie waarin veel luchtvaartmaatschappijen zich bevinden, een verregaande consolidatie plaats in de sector. Sommige luchtvaartmaatschappijen fuseren (Air France – KLM), terwijl andere door een overname als merk geheel van het toneel verdwijnen – zoals in 2009 bij de overname van Northwest Airlines door Delta. Als gevolg hiervan bestaat de merknaam Northwest Airlines sinds januari 2010 officieel dan ook niet meer.

Zulke veranderingen hebben vanzelfsprekend ook een groot effect op de bedrijfscultuur. Terwijl Air France en KLM nog steeds als twee aparte bedrijven door het leven gaan, waarbij er sprake is van een verregaande samenwerking en er in de nabije toekomst wellicht personeel uitgewisseld gaat worden, is het personeelsbestand van Northwest Airlines geheel opgegaan in dat van Delta. In beide gevallen zullen twee culturen moeten samensmelten. Niet alleen qua merk en identiteit naar buiten toe, maar ook intern zullen procedures, veiligheidseisen en mentaliteit op elkaar moeten worden afgestemd. Dit maakt het veranderen van een zogenaamde airline culture tot een interessant proces, wat daarbij ook nog eens zeer actueel is.

Voor het behalen van mijn bachelordiploma schreef ik een thesis over cultuurverandering in de luchtvaartsector. Een belangrijk deel daarvan ging over bedrijfscultuur binnen luchtvaartmaatschappijen. Dit verschijnsel heeft grote invloed op de communicatie en besluitvorming en daarmee uiteindelijk ook op de vliegveiligheid (…). Tevens kan een veranderende marktomgeving waarin een luchtvaartmaatschappij opereert aanleiding zijn voor een cultuurverandering. Of zoals de bekende wetenschapper Edgar H. Schein het omschrijft: ‘leaders of organizations (…) recognize that elements of their own organization’s culture are dysfunctional for survival and growth in a changing environment’. Denk hierbij aan de opkomst van de zogenaamde low cost carriers (LCC’s), die het, in het nabije verleden, voor de grote full service carriers noodzakelijk maakten een andere strategie, en daarmee ook bedrijfscultuur, in te voeren.

Voor de geïnteresseerde lezer is deze thesis nu gepubliceerd op aviavliegwereld.nl/.be. Aan de hand van een literatuurstudie en praktijkvoorbeelden wordt aangetoond wat de gevolgen zijn van een cultuurverandering op het reilen en zeilen van een luchtvaartmaatschappij; zowel positief als negatief.

In 2005 fuseerden US Airways en America West. Beide maatschappijen ging samen verder onder de naam US Airways. Een tijd lang vlogen de vliegtuigen van America West nog in dit hybride-kleurenschema. Een fusie of overname leidt onherroepelijk tot een cultuurverandering; niet alleen zichtbare artefacten zoals logo's en uniformen zullen hierdoor veranderen, ook onderliggende zaken zoals Standard Operating Procedures (SOP's) moeten samengebracht worden.

U kunt de thesis HIER downloaden!

Thomas M. Wieckardt

    Reageer

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.