Luchtvaartsector beleeft 2008 opnieuw

Paniek is er nog niet uitgebroken, maar de groei van de luchtvaartsector heeft de afgelopen weken een flinke terugval voor de kiezen gekregen. Aanleiding hiervoor zijn de aanhoudende onlusten in het Midden-Oosten en de daardoor sterk gestegen olieprijzen. Nu na Tunesië en Egypte ook in Libië opstanden zijn uitgebroken, komt de prijs van ruwe olie meer en meer onder druk te staan en nadert daarmee de 100 dollar per vat. Voor de luchtvaartsector betekent dit wellicht een herhaling van het scenario dat zich in het ‘rampjaar’ 2008 voordeed, toen de olieprijs piekte op ruim 147 dollar per ‘barrel’.

De gevolgen op korte termijn zijn vooral in de Verenigde Staten goed zichtbaar. Daar daalde de Arca Airline index, een benchmark waarin de aandeelkoersen van verschillende Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen zijn opgenomen, afgelopen dinsdag met 5% – de grootste daling op één dag in negen maanden tijd. De prijs van een aandeel in het nieuwe United Airlines daalde die dag met maar liefst 9%, terwijl ook de AMR Corporation (American Airlines) en US Airways beiden 5,7% van hun aandeelkoers moesten inleveren. In Europa verloren de koersen van zowel Air France-KLM en Deutsche Lufthansa AG deze week met meer dan 4 procent.

Volgens analysten vindt er momenteel een overreactie plaats doordat de onlusten in Noord-Afrika en het Midden-Oosten al weken het nieuws bepalen. Toch wordt het niet ondenkbaar geacht dat de olieprijs binnenkort de 100 dollar per vat weer (ruim) zal gaan passeren. Niemand weet namelijk wanneer de onlusten in bijvoorbeeld Libië, dat mede-oprichter van de OPEC is, voorbij zullen zijn en hoe de politieke situatie er dan uitziet. Vooralsnog is de olieproductie in het land bijna gehalveerd.

Deze terugval wordt op dit moment vooral opgevangen door Saudi-Arabië, dat zijn olieproductie productie heeft opgeschroefd tot negen miljoen vaten per dag. Hierdoor wordt verwacht dat de prijs voor vat olie zich, ondanks de onzekere situatie, zal stabiliseren tussen de 70 en 90 dollar per vat. Daarmee zal de economische groei en de daarmee samenhangende groei van de luchtvaartsector niet geheel ‘de nek om worden gedraaid’. Het IATA voorspelde in januari als gevolg van de recente ontwikkelingen dat de sector ook dit jaar (voor het tweede jaar op rij) winstgevend zal zijn, maar dat de totale winst met 9,1 miljard dollar 40% lager zal liggen dan in 2010. Deze predictie is echter gebaseerd op een gemiddelde olieprijs van 84 dollar per vat en het moet dan nog blijken of deze prijs uiteindelijk correct zal zijn.

Ondertussen heeft Credit Suisse haar prognoses voor de Europese luchtvaartsector naar beneden bijgesteld als gevolg van de stijgende olieprijs. Toch blijft ook de Zwitserse bank positief over wat het uiteindelijke resultaat ‘onder de streep’ zal worden over 2011. De Zwitsers laten echter wel weten bezorgd te zijn over de capaciteit die veel luchtvaartmaatschappijen, waaronder Air France-KLM, in januari aan hun vloot hebben toegevoegd. Door de gestegen ticketprijzen ten gevolge van de hoge olieprijs, zal deze extra capaciteit nu leiden tot een dalende bezettingsgraad.

Avia Vliegwereld geeft u inzicht in de actuele olieprijs. Linksboven op iedere pagina van deze website treft u 'live ticker' aan die de prijs voor een 'barrel' olie in dollar vermeldt. Zo kunt u de situatie op de voet volgen.

    Reageer

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.