Vijftien nieuwe Airbussen voor easyJet

De Britse lage kosten-luchtvaartmaatschappij easyJet ziet de toekomst uiterst zonnig in. Ondanks de sluiting van het luchtruim in april afgelopen jaar vanwege de inmiddels beruchte aswolk en de naweeën van de financiële crisis, was 2010 voor easyJet een topjaar. In het boekjaar 2010 dat op 30 september afliep, boekte de maatschappij een winst voor belastingen van 224 miljoen euro, ten opzichte van 52 miljoen euro een jaar eerder; een toename van ruim 330%. Het aantal passagiers steeg met 7,9%. Om deze groei aan te kunnen, maakte de maatschappij in de eerste week van 2011 bekend bij Airbus 15 A320’s te hebben besteld en een optie te hebben genomen op nog eens 33 exemplaren van dit type toestel.

Met de order is volgens de catalogus een prijs gemoeid van 1,1 miljard dollar, hetgeen overeenkomt met ruim 824 miljoen euro. easyJet liet echter weten dat het op dit bedrag een ‘substantiële korting’ heeft weten te bedingen. Een groot deel van de 33 opties die de maatschappij oorspronkelijk uit had staan waren voor vliegtuigen van het type A319, maar vanwege de snelle groei die de prijsvechter doormaakt, heeft men besloten te kiezen voor de grotere A320. De maatschappij heeft nu in het totaal 62 openstaande A320-orders en opties op nog eens 73 toestellen. De nieuwe toestellen worden in de periode 2012-2014 afgeleverd.

Ook ditmaal bleef rivaal Boeing met lege handen staan. Op dit moment heeft easyJet, tot 2002 een trouwe Boeing-klant, nog acht 737-700’s in dienst. Deze toestellen zullen echter op korte termijn de vloot verlaten en de kans is klein dat de Amerikaanse vliegtuigbouwer de komende jaren op een order kan rekenen. Uit beleefdheid liet easyJet in haar persbericht wel weten dat het ‘nog steeds een open en constructieve dialoog voert met Boeing over haar huidige en toekomstige programma’s’, maar duidelijk is dat Airbus er voor het komende decennium toch wel met de buit vandoor is.

Sir Stelios Haji-Ioannou, oprichter, grootaandeelhouder en tot voor kort bestuurslid van easyJet, is gematigd positief over de vlootuitbreiding van de maatschappij. Hij waarschuwt ervoor dat de low cost sector in Europa aan de top van haar groei zit en dat er teveel vliegtuigen op routes worden ingezet die slechts passagiers hebben voor zes maanden per jaar. Ondanks het feit dat Sir Stelios formeel gezien niets meer te zeggen heeft bij easyJet laat hij weten dat de maatschappij in zijn optiek af zou moeten zien van haar plannen om op lange termijn te groeien naar 315 vliegtuigen; ‘iets meer dan 200 is genoeg’, aldus de Griek. Op dit moment heeft de maatschappij 194 vliegtuigen en ze wil er in 2013 220 in actieve dienst hebben.

Daarnaast waren Sir Stelios en easyJet in 2010 verwikkeld in een juridische strijd over de merknaam easyJet, die de luchtvaartmaatschappij in licentie van Stelios en de easyGroup gebruikt. De easyGroup was van mening dat de reputatie van dit bedrijf schade berokkend werd door de slechte on time performance van easyJet. In de eerste helft van 2010 vertrok slechts 48% van de vluchten van easyJet op London Gatwick op tijd. Volgens de easyGroup presteerde de maatschappij hiermee slechter dan Air Zimbabwe, dat een on time performance had van 50%. Het juridisch conflict tussen Stelios/easyGroup en easyJet is imiddels uit de wereld, alhoewel het er toch op lijkt dat de lucht nog niet helemaal geklaard is tussen Sir Stelios en zijn voormalig geesteskind.

Tevens maakte het management van easyJet bekend dat het bedrijf in 2012 voor het eerst in haar geschiedenis dividend zal gaan uitkeren. easyJet bestaat sinds 1995.

    Reageer

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.