Veiligheidsperikelen rondom Qantas houden aan

Enkele maanden geleden schreven we al over het opvallend hoge aantal incidenten met vliegtuigen van Qantas, en aan deze reeks lijkt vooralsnog geen einde te komen. Afgelopen donderdag moest een Airbus A380 (VH-OQA) van de Australische maatschappij een noodlanding in Singapore maken nadat er een ontploffing had plaatsgevonden in één van de vier Rolls-Royce-motoren, die daardoor grote schade opliep. Als gevolg van de ontploffing raakte ook de linkervleugel van het toestel beschadigd. Nog geen dag later maakte een Boeing 747-400, eveneens uitgerust met Rolls-Royce-motoren, een geslaagde voorzorgslanding nadat ook hier een motorprobleem optrad. Op dit moment worden als gevolg van het eerstgenoemde incident alle zes A380’s van Qantas aan de grond gehouden.

In eerste instantie ontstond er nogal wat verwarring over het lot van de 466 inzittenden van A380-vlucht QF32 van Singapore naar Sydney. Gevonden brokstukken van de ontplofte motor op de grond deden vrezen dat het toestel neergestort zou zijn, een bericht dat al snel een eigen leven begon te leiden op de sociale netwerken zoals Facebook en Twitter. Pas veel later kon Qantas tot ieders opluchting mededelen dat het vliegtuig veilig en wel teruggekeerd was naar Singapore. Daarmee waren de problemen met het toestel echter nog niet afgelopen. Bij het uitschakelen van de drie nog werkende motoren kreeg de bemanning het niet voor elkaar motor 1 af te sluiten, die daarop door de brandweer ‘verdronken’ moest worden door het gebruik van water en schuim.

Als gevolg van dit incident besloten Qantas en Singapore Airlines haar A380’s voorlopig aan de grond te houden. Singapore Airlines heeft haar superjumbo’s eveneens uitgerust met Rolls-Royce Trent 900-motoren, zij het de iets minder krachtige variant. Laatstgenoemde maatschappij stelde al snel vast dat haar A380’s veilig waren en zet ze inmiddels weer in lijndienst in. Qantas houdt haar A380’s nog steeds aan de grond en doet samen met Airbus en Rolls-Royce onderzoek naar de oorzaak van het incident. CEO Alan Joyce liet weten dat de ontploffing van de Rolls-Royce-motor wellicht te wijten is aan een foutief onderdeel of zelfs een ontwerpfout. Opvallende woorden van de directeur, aangezien een ontwerpfout niet bijdraagt aan terugwinnen van vertrouwen bij het publiek.

Vandaag werd bekend dat de maatschappij motoren op twee andere A380’s uit voorzorg gaat vervangen. Eén van de toestellen is de VH-OQC, waarop een olielek is gevonden dat uiteindelijk tot een gelijkaardig ongeval als afgelopen donderdag met de VH-OQA had kunnen leiden. Ook op een andere A380, die momenteel in Los Angeles aan de grond wordt gehouden, wordt om niet nader bekende redenen een motor vervangen. Vlak na het incident met QF32 liet de maatschappij weten dat de inspecties aan haar A380’s, indien er geen mankementen zouden worden geconstateerd, binnen 48 uur geklaard zouden zijn. Maar met deze nieuwe ontwikkelingen wordt er gevreesd dat de A380’s nog langer aan de grond moeten blijven.

Tot overmaat van ramp kreeg gisteren, 5 november, een Boeing 747-400 op exact dezelfde route (Londen – Singapore – Sydney) eveneens te kampen met een, hetzij kleine, motorstoring. Ook Qantas’ 747’s zijn uitgerust met Rolls-Royce-aandrijving. Sophia Connolly, woordvoerster voor Qantas, liet weten dat het hier om een compleet andere versie motor gaat en om een geheel ander soort incident, wat routinematig door het uitschakelen van de motor kon worden opgelost. Het vliegtuig raakte verder niet beschadigd en is zonder problemen teruggekeerd naar Singapore. CEO Joyce heeft aangegeven dat hij zich geen zorgen maakt over de 747-vloot en dat de maatschappij niet van plan is om ook haar 747’s aan de grond te houden.

De incidenten komen voor Qantas op een uiterst vervelend moment aangezien de maatschappij dit weekend haar 90e verjaardag viert. De twee incidenten werpen weliswaar een schaduw over de evenementen, maar desalniettemin komt John Travolta vandaag als speciale gast ‘gewoon’ op verjaardagsbezoek met zijn eigen Boeing 707 in Qantas-kleuren. De acteur maakte gisteren alvast van de gelegenheid gebruik zijn steun uit te spreken aan de getroebleerde maatschappij: ‘het Qantas-merk staat wereldwijd nog steeds erg sterk’. Zijn woorden konden echter niet voorkomen dat de aandelenkoersen van zowel Qantas, Airbus-moederbedrijf EADS NV alsook die van Rolls-Royce behoorlijk onderuit gingen.

    Reageer

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.