Boeing: 33.500 nieuwe vliegtuigen in 2030

787De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing heeft in haar meest recente ‘market outlook’ de groeiprognoses voor de commerciële luchtvaartsector naar boven bijgesteld . Het concern verwacht dat er tussen nu en 2030 wereldwijd maar liefst 33.500 nieuwe vliegtuigen nodig zijn, die een totale waarde vertegenwoordigen van bijna 4 biljoen dollar – wat neerkomt op ongeveer 2,8 biljoen euro. De voorspelde vraag naar nieuwe vliegtuigen ligt 8,4% hoger dan de laatste prognose uit 2010 en maar liefst 15,5% boven de prognoses uit 2009.

De reden dat Boeing haar voorspellingen naar boven heeft bijgesteld is volgens Boeing’s Vice-President Commercial Airplanes Marketing Randy Tinseth ‘dat de luchtvaartsector zich hersteld heeft en nu significant aan het groeien is. Aan de basis hiervan liggen de sterke economische groei, handel en liberalisatie van de sector’. De vliegtuigbouwer voorziet de komende 20 jaar een jaarlijkse groei van 5,1% in het aantal vervoerde passagiers.

Verder geeft men aan dat het in de lijn der verwachting ligt dat in 2030 70% van het totaal aantal vliegtuigen ‘single-aisle’-jets zullen zijn, ofwel vliegtuigen met één gangpad. Het precentage ‘twin-aisle’-jets zal ongeveer stabiel blijven (van 19 naar 22%), terwijl Boeing verwacht dat het aandeel kleine, regionale jets in de wereldwijde luchtvloot zal dalen van 15 naar 5%.

Grootste groeimarkten zijn, wellicht niet geheel verrassend, China, India en andere opkomende markten in Azië. Ook in Europa verwacht Boeing dat er veel nieuwe vliegtuigen nodig zullen zijn. Met het oog op de strenge milieuwetgeving denkt het concern dat in 2030 94% van de Europese geregistreerde vliegtuigen gebouwd is na 2011 – ofwel: veel maatschappijen zullen hun huidige vloot gaan vernieuwen met zuinigere en rendabelere toestellen.

Boeing optimistisch, IATA niet

Hoewel de voorspellingen van Boeing plausibel zijn, kijkt men bij het IATA (de internationale handelsorganisatie van de luchtvaartsector) een stuk pessimistischer aan tegen de ontwikkelingen. De organisatie was in 2010 nog behoorlijk optimistisch over de ontwikkelingen en groei van de commerciële luchtvaart, maar de prognoses voor 2011 zijn sterk naar beneden bijgesteld.

Hoewel het IATA nog steeds verwacht dat de sector in 2011 als geheel winstgevend zal zijn, zijn de verwachting met 54% naar beneden bijgesteld ten opzichte van de prognose uit maart. De verwachte winst van ongeveer 4 miljard dollar (2,8 miljard euro) ligt zelfs 78% lager dan voorspeld in 2010. Oorzaken hiervoor zijn de aanhoudend hoge olieprijs, politieke onrust in een deel van de Arabische wereld en de recente natuurrampen zoals de aardbeving in Japan en de vulkaanuitbarstingen in IJsland en Chili.

Het IATA verwacht dat de olieprijs nog lange tijd relatief hoog zal blijven. Er is weinig extra capaciteit door het wegvallen van Libië als olie-exporterend land (waar we al eerder over schreven) en met zowel de dollar als de euro die nog steeds onder druk staan, is er nog geen verbetering in zicht. Men verwacht dat brandstof in 2011 verantwoordelijk zal zijn voor 30% van de uitgaven van luchtvaartmaatschappijen – tegenover 13% in 2001(!).

Op de lange termijn verwacht het IATA dat een afzwakkende economische groei een blijvend risico zal blijven voor de luchtvaartsector.

Toch zijn de zienswijzen van zowel Boeing als IATA prima verenigbaar. De hoge olieprijs zal veel luchtvaartmaatschappijen doen besluiten oude en relatief oude (daar zit een wezenlijk verschil tussen!) toestellen zoals de Boeing 737-300/-400, Boeing 747-400, eerste generatie Airbus A320/A321, Fokker 70/100 en de eerste generatie Boeing 777-200’s (vervroegd) uit dienst te nemen omdat deze economisch gezien onrendabel zijn geworden vanwege het toegenomen leeftijdsgebonden onderhoud en het relatief hoge brandstofverbruik.

Wanneer de economie het prima doet en de vliegtuigen constant vol zitten zijn een hoger brandstofverbruik en hogere onderhoudskosten wellicht niet zo’n probleem, maar in deze ‘roerige’ tijden kan een vlucht met een economisch verouderd vliegtuig zomaar meer geld kosten dan opleveren. Om die reden, en dat hebben de analisten bij Boeing natuurlijk prima in de gaten, kan het vanuit financieel oogpunt ook in deze tijden verstandiger zijn een duur nieuw vliegtuig aan te schaffen dat het komende decennium relatief weinig onderhoud nodig heeft en tot 15% minder brandstof verbruikt dan de huidige luchtvloot.

Een Boeing 787 boven Mount Rainier nabij Seattle. Boeing voorziet de komende twee decennia een markt voor 33.500 nieuwe vliegtuigen. Foto: Boeing.

Kijken we op micro-niveau naar de luchtvaartmaatschappijen afzonderlijk, dan zien we dat men nog steeds erg conservatief is bij het bestellen van nieuwe toestellen. Op zich zou dit moment een prima moment zijn om nieuwe vliegtuigen te bestellen. Veel luchtvaartmaatschappijen doen dit echter pas op de top van de economische hoogconjunctuur, wanneer vliegtuigen vol zitten en het geld ‘binnenstroomt’. Nieuwe vliegtuigen zijn dan gewenst, maar door de lange wachttijden van soms wel vijf tot acht jaar, zullen de bestelde toestellen pas afgeleverd worden wanneer de economie weer aan het afkoelen is en de vraag naar luchtvervoer daalt. Luchtvaartmaatschappijen zouden er dus goed aan doen hun nieuwe toestellen anti-cyclisch te bestellen.

Daarnaast verwacht Boeing de komende decennia veel toestellen te verkopen in Azië. Die markt is al jaren ‘booming’ en zal dat ook nog wel een poosje blijven. Ook het IATA geeft aan dat de Aziatische luchtvaartmarkt al jaren aan kop gaat wat betreft winstcijfers. En of de voorspelde 33.500 nieuwe vliegtuigen nu verkocht worden in Noord-Amerika, Europa of uitsluitend in Azië – ieder verkocht toestel is er één. Het heeft er dus alles van weg dat Azië verantwoordelijk zal zijn voor een groot deel van de groei in de luchtvaartsector en er voor zal zorgen dat de wereldwijde economie onder de streep een stijgende lijn vertoont.

In het voordeel van Boeing’s prognoses spreekt ook nog de een enorme backlog voor de 787 en het feit dat de verkoop van de ‘gouwe ouwe’ 737 totaal ongevoelig lijkt voor welke economische schommeling dan ook. We houden de ontwikkelingen voor u in de gaten!

    Reageer

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.