Hoe maken we vliegen weer veilig?

Ons  bereiken de laatste dagen regelmatig mails met de vraag waarom wij nog geen aandacht geschonken hebben aan de heuse ‘veiligheidshype’ die er is ontstaan naar aanleiding van de mislukte aanslag op een Northwest Airlines Airbus A330 op Eerste Kerstdag. Hierbij probeerde een (zelfbenoemd) Al-Qaeda-terrorist middels in zijn ondergoed verstopte vloeistoffen het toestel, dat onderweg was van Amsterdam naar Detroit, tot ontploffing te brengen. Dit lukte niet, maar sindsdien is het hek van de dam en de media smult ervan. Zo probeerde daags na de mislukte aanslag een man zijn vrouw, die al voorbij de paspoortcontrole was, nog een afscheidszoen te geven. Gevolg: de gehele luchthaven van Newark, waar het incident plaatsvond, ontruimt. Vervolgens zijn er de afgelopen twee weken her en der in Amerika nog wat luchthavens ontruimt nadat er verdachte personen werden waargenomen, heeft een Tsjechische vliegtuigpassagier in zijn handbagage per ongeluk explosieven naar Ierland gesmokkeld – die er door de Tsjechische douane zelf ‘bij wijze van oefening’  in waren gestopt en moest ArkeFly-vlucht OR361 gisteren naar Shannon uitwijken omdat een agressieve passagier dreigde een bom tot ontploffing te brengen.

We moeten het echter wel in perspectief zien: ondanks het feit dat er de laatste tijd heel wat ‘afgedreigd wordt’, zijn er nog altijd honderdduizenden vluchten per dag die probleemloos verlopen, en tot op heden is er nog geen enkele ontspoorde medemens in geslaagd daadwerkelijk een vliegtuig tot ontploffing te brengen. Enige nuance is dan ook op zijn plaats, en dat is dan ook de reden dat wij tot vandaag nog niet bijgedragen hebben aan deze vorm van collectieve paniek. Maar mocht u ooit eens in een vliegtuig terrecht komen met een medepassagier die dreigt het op te blazen, bedenk dan: wij zijn met velen en zij slechts met weinigen of zelfs alleen. Als iedereen zijn sociale plicht doet, is vliegen binnen no-time weer harstikke veilig. En daar kan geen bodyscan tegenop.

En dan nu weer over op de orde van de dag…

    Reageer

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.