Het dondert en het bliksemt bij Qantas

Qantas, de nationale luchtvaartmaatschappij van Australië, heeft de handdoek in de ring gegooid. Althans, voorlopig. Bij de ruim 90 jaar oude onderneming woedt een bittere strijd over lonen en over hervormingsplannen van de bedrijfsleiding. Als gevolg hiervan vinden er al maandenlang stakingsacties van het personeel plaats. Nu de vakbonden lieten weten dat de acties wel eens tot medio 2012 aan zouden kunnen houden, heeft CEO Alan Joyce besloten de stekker uit de vluchtuitvoering te trekken; de 108 vliegtuigen van de maatschappij staan nu op ongeveer 20 verschillende luchthavens aan de grond. Geen enkele vlucht wordt meer uitgevoerd en stakend personeel is vanaf maandag niet langer welkom en krijgt geen salaris meer uitbetaald. Deze rigoureuze actie zal de maatschappij ongeveer 15 miljoen euro per dag gaan kosten. De staking van het personeel heeft tot nu toe ongeveer 11 miljoen euro per week gekost. What’s happening there?

Nu de maatschappij recentelijk liet weten diverse dochterondernemingen op te willen starten in Azië, maar daarbij wél 1000 banen wil schrappen in eigen land, sloeg de vlam in de pan. Hoewel Qantas al snel liet optekenen het aantal gedwongen ontslagen tot een minimum te willen beperken, besloten de bonden van piloten, bagage-afhandelaars en technici over te gaan tot stakingsacties. Zij vonden het onverteerbaar dat de maatschappij uitbreidt in Azië, waar het personeel goedkoper is, terwijl zij zelf het risico lopen op straat te belanden.

De situatie escaleerde nog verder toen in de media kwam dat de Raad van Bestuur van Qantas ingestemd heeft met een salarisverhoging van 1,5 miljoen euro voor CEO Joyce. Diezelfde Joyce heeft volgens de Australische Daily Telegraph zaterdag gewaarschuwd dat de stakingsacties het bedrijf op zijn minst halveren. Hij reageerde op een uitspraak van een betrokken vakbondsleider die dreigde dat de acties tot halverwege 2012 kunnen doorgaan. Als ultieme poging het personeel te verhinderen te gaan staken heeft hij besloten alle vluchten van de maatschappij tot nader order te annuleren.

Pilotenvakbond AIPA heeft geen goed woord over voor dat besluit. Qantas zet daarmee “een mes op de keel van de natie”, stelde de vicevoorzitter Richard Woodward vakorganisatie zaterdag. Hij sprak van een “verbijsterend” zwaar overtrokken reactie. “Het is ronduit chantage.” Inmiddels heeft de Australische regering de commissie voor arbeidsconflicten ingeschakeld om een einde te maken aan de impasse bij Qantas.

Wordt ongetwijfeld vervolgd.

 

    Reageer

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.