EU herziet zwarte lijst, KLM pleit voor ‘witte lijst’

Afgelopen donderdag heeft de Europese Unie haar ”zwarte lijst” [pdf], met daarop de luchtvaartmaatschappijen die niet welkom zijn op Europese luchthavens, bijgewerkt. Veel maatschappijen die ook afgelopen jaar niet welkom waren, worden ook dit jaar geweerd. Voor vier Indonesische luchtvaartmaatschappijen, waaronder Garuda Indonesia is er echter goed nieuws: hun namen zijn van de lijst gehaald. Daar de overige drie maatschappijen nooit op Europa hebben gevlogen, biedt het nieuws vooral voor Garuda perspectief. Volgens de EU kan de veiligheid bij Garuda weer voldoende gewaarborgd worden en dus is de maatschappij weer welkom op alle Europese luchthavens. De maatschappij heeft al laten weten vanaf komend jaar weer op Amsterdam en Frankfurt te willen gaan vliegen. Voor TAAG Angola Airlines (foto) en Air Astana bevatte de lijst minder goed nieuws.

TAAG Angola Airlines, de maatschappij die op dit moment een rigoureuze vlootvernieuwing doorvoert, wordt nog steeds uit de EU geweerd, met uitzondering van drie fabrieksnieuwe Boeing 777-200ER”s. Deze toestellen zullen zeer binnenkort de verouderde Boeing 747-300’s vervangen. Tevens heeft TAAG enkele nieuwe Boeing 737-700’s in ontvangst genomen en heeft het er nog enkele in bestelling. Een verlengde ban is dus een domper voor de Angolese maatschappij, hoewel dit leed natuurlijk in perspectief moet worden gezien: alle Angolese luchtvaartmaatschappijen hebben een verbod opgelegd gekregen. Hetzelfde geldt voor alle luchtvaartmaatschappijen uit Kazachstan, met uitzondering van Air Astana. Zij heeft, evenals TAAG, een gedeeltelijk ban. Alleen vliegtuigen van het type Fokker 50, Airbus A319/320/321, Boeing 757 en Boeing 767 zijn welkom. Het doet hier vermoeden dat dit verbod meer symbolisch is, aangezien deze vliegtuigtypes de gehele vloot van de maatschappij vormen. Salliant detail is overigens dat de hele vloot van Air Astana binnen het Koninkrijk der Nederlanden ingeschreven staat; de vliegtuigen staan namelijk geregistreerd op Aruba (‘iets met de belasting’).

KLM pleit voor ‘witte lijst’

Daags na de herziening van de zwarte lijst, laat KLM-topman Peter Hartman weten voorstander te zijn van een zogenaamde witte lijst. Volgens Hartman biedt een witte lijst geen absolute veiligheidsgarantie, “maar het biedt in ieder geval de zekerheid dat de maatschappijen die daarop voorkomen zich houden aan internationale afspraken over onderhoud en veiligheid”. Daarnaast wil Hartman voorkomen dat maatschappijen die nu op de zwarte lijst staan geïsoleerd raken. Een oplossing die hij aandraagt is het koppelen van zo”n maatschappij aan een maatschappij die wél aan alle veiligheidseisen voldoet. Middels zo”n ‘buddy’ kan de geweerde maatschappij ”naar een veilig niveau worden geleid”.

Het is bekend dat KLM de afgelopen jaren Garuda Indonesia weer op het gewenste veiligheidsniveau heeft geholpen; waarvan Garuda nu de vluchten plukt. Tevens gaat de Air France-KLM groep het getergde Iraqi Airways weer op de rails helpen. En dankzij een belang van 26% dat de KLM in Kenya Airways heeft is de laatste nu één van de veiligere maatschappijen van Afrika. De suggestie die Hartman hier doet is dus zo gek nog niet. Het toenmalige SN Brussels Airlines (nu Brussels Airlines) sloot zo”n anderhalf jaar geleden een overeenkomst met Hewa Bora Airlines om een ‘veilige en betrouwbare’ luchtvaartmaatschappij voor de Democratische Republiek Congo op te richten. Dit vanwege het feit dat alle Congolese maatschappijen op de Europese zwarte lijst staan, en (SN) Brussels er groot belang bij heeft dat er veilige feederverbindingen zijn in de voormalige Belgische kolonie. De maatschappij, die AirDC zou moeten gaan heten, leidt momenteel een sluimerend bestaan. Twee Belgische BAe 146”s zijn reeds in AirDC-kleuren gespoten, maar de start van de maatschappij is voor onbekende tijd uitgesteld.

Kortom, het zou voor de wereldwijde vliegveiligheid een goede zaak zijn als maatschappijen die momenteel op de zwarte lijst staan een ‘buddy’ toegewezen zouden krijgen. De vraag is echter of zoiets wel haalbaar is. Zeker is dat niet alle maatschappijen die nu verbannen zijn aan een ‘buddy’ geholpen kunnen worden. Wellicht zullen alleen de grootste maatschappijen, die er belang bij hebben Europa aan te kunnen doen, hier belang bij hebben. Zodoende blijft het probleem van onveilige maatschappijen elders (en dan met name in Afrika) nog gewoon bestaan. Een opzet zoals SN Brussels Airlines die hanteerde zou goed kunnen werken, zolang de politiek en de soms gespannen internationale betrekkingen maar niet om de hoek komen kijken. Welke maatschappij wil er buddy worden van Air Koryo uit Noord-Korea?

    Reageer

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.